Svar: Modermælkserstatning efter 1 år?
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det anbefales at man bruger mme i flaske, så barnet får mme den vej igennem og at man ikke går over til at give komælk i flaske. Når barnet ikke længere har brug for flaske, så stoppes naturligt med mælk i flaske og barnet kan indtage sit behov for mælk via en kop.
Det anbefales at man trapper ned til en amning eller flaske dagligt ved 1 års alderen. Man kan amme den ene gang i døgnet, ligeså længe både mor og barn synes det er dejligt, men giver man flaske, bør den trappes helt ud i løbet af de første måneder efter barnet er blevet et år. De fleste børn slipper flasken helt i 13-14 måneders alderen og kan derefter indtage deres behov for mælk og væske af en kop og via maden i løbet af dagen.
Det er fint at I har fået far mere på banen ved at introducere en flaske, men det er uhensigtmæssigt at jeres datter lærer at drikke meget store mængder inden sengetid, da det på sigt, vil være rigtig vigtigt, at hun netop får mindre og mindre der og lærer helt at sove uden. Og lige nu lyder det faktisk som om at jeres datter får en del mælk, da du også stadig ammer - jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor meget du ammer ...?
Det anbefales at børn efter 1 års alderen får mindst 350ml mælk dagligt og max 500ml. Det sikrer deres behov for kalk og giver samtidig også plads til anden mad. Det betyder at din datter normalt vil få sit behov dækket, hvis hun får et glas mælk til sin morgenmad, bryst eller flaske om aftenen inden hun skal sove og så får en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen. Derudover vil hun naturligt også få lidt sovs, ost osv. som også tæller med. Det er nok, mere skal hun ikke have.
Så de nogle gange 300ml hun får af flasken om aftenen, der er for meget og hun skal i stedet sikres væske nok hele dagen igennem. Og væskeindtaget skal sikres af vand, det er vigtigt at hun lærer at drikke vand og vand er den bedste tørstslukker.
Hendes væskebehov skal altså ikke dækkes om natten og hvis hun vågner og er tørstig, kan hun i princippet få en tår vand, men på sigt skal hun lære at sove uden at få noget flere gange i løbet af natten ... :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske